האם חוקי שלא ניתן לשלם בכרטיס אשראי אלא בהמחאה/העברה בנקאית בלבד? בנוסף, חובה לשלוח את הקבלה המקורית בדואר? ישנה רגשה שהדברים נעשו בכוונת מכוון בכדי למנוע מאנשים להגיש בקשות. האחת, תשלום באשראי קלה ופשוטה יותר לרוב האנשים. ברגע שמגבילים באמצעים מיושנים - יהיו מי שיוותרו. השנייה, ההתעקשות על קבלת קבלה מקורית, על מה מתבססת ההתעקשות הזאת? בימינו חותמים אפילו חוזים באמצעים דיגיטליים. מדוע לא להסתפק בקבלה חתומה דיגיטלית ע"י הבנק? ישנה הרגשה שנעשה כוונת מכוון להקשות את התהליך לקבלת מידע. דעתכם
יישום חוק חופש המידע המועצה להשכלה גבוהה פועלת על-פי חוק חופש המידע, תשנ"ח 1998.
חוק חופש המידע מעגן את הזכות לקבלת מידע מרשות ציבורית בהתאם להוראותיו ולהוראות תקנות חופש המידע. על-פי החוק ותקנות חופש המידע (אגרות), התשנ"ט-1999, פנייה לקבלת מידע תטופל לאחר תשלום אגרת בקשה על סך 23 ש"ח והתחייבות המבקש/ת לשאת בתשלום הטיפול בבקשה והפקת המידע המבוקש.
ניתן לשלם את האגרה באמצעות:
1. משלוח המחאה לפקודת המועצה להשכלה גבוהה.
2. העברה בנקאית לחשבון המועצה להשכלה גבוהה. מספר חשבון 12-782-182607 בנק הפועלים, סניף רחביה
את הבקשה בצירוף קבלה מקורית חתומה על תשלום אגרה ע"ס 23 ש"ח או המחאה, יש לשלוח אל: הממונה על יישום חוק חופש המידע, המועצה להשכלה גבוהה, רחוב ז'בוטינסקי 43, ירושלים.
לאחר קבלת אגרת בקשה נבדקת הבקשה לגופה, בהתאם להוראות חוק חופש המידע.
Wolfskin
26.03.2520:51
1. היית אחלה שיחה עם הצ׳ט.. מקווה שיסייע לךבתגובה להודעה מספר 0
השאלה שאתה מעלה היא עקרונית ומעניינת מאוד, במיוחד לאור מגמת הדיגיטציה בשירותי הממשלה והרשויות הציבוריות בישראל.
האם יש בסיס לעתירה מנהלית?
קיימים כמה טיעונים שעשויים לבסס עתירה מנהלית כנגד המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג) בנושא זה:
1. חוסר סבירות וחוסר מידתיות • חוק חופש המידע נועד לאפשר לכל אדם גישה למידע ציבורי, וככל שרשות ציבורית מציבה דרישות נוקשות ומיושנות, הדבר עשוי לפגוע בזכות זו.
• הדרישה לשלוח המחאה פיזית או לבצע העברה בנקאית ללא אפשרות לתשלום מקוון אינה תואמת את המציאות הדיגיטלית של ימינו, בה מרבית התשלומים לרשויות הציבוריות (כגון רשות האוכלוסין, רשות המסים, בתי המשפט וכו’) מתבצעים באופן מקוון.
2. אפליה ופגיעה בשוויון • היעדר אפשרות לתשלום מקוון מקשה על אוכלוסיות שאין להן גישה נוחה לבנקאות פיזית (כגון אנשים עם מוגבלות או תושבי פריפריה). • הדרישה לשלוח דואר פיזי (במקום דוא”ל או טופס מקוון) יוצרת חסם מיותר.
3. פגיעה בחוק חובת ההנמקה וחוק הפרוצדורה המנהלית • לפי עקרונות המשפט המנהלי, החלטות של רשות ציבורית חייבות להיות מנומקות וסבירות. • במקרה זה, הרשות לא סיפקה נימוק מניח את הדעת מדוע אין אפשרות לתשלום מקוון או שליחת מסמכים בדוא”ל.
4. הפרה אפשרית של חוק חתימה אלקטרונית, התשס”א-2001 • החוק בישראל מכיר בחתימה דיגיטלית כתחליף לחתימה פיזית. הדרישה למשלוח מסמך “מקורי” עשויה להיות לא מוצדקת כאשר ניתן להגיש מסמך חתום דיגיטלית.
דרכי פעולה אפשריות
1. פנייה מוקדמת למל”ג בדרישה להתאמת הנהלים • ניתן לשלוח מכתב התראה לפני עתירה, ולדרוש עדכון נוהל התשלומים כך שיכלול אפשרות לתשלום מקוון והגשת בקשה באמצעים דיגיטליים.
2. פנייה לנציבות תלונות הציבור או למבקר המדינה • במידה שהמל”ג מסרב לשנות את הנוהל, ניתן להגיש תלונה רשמית לנציב תלונות הציבור.
3. עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים • אם הפניות לא יועילו, אפשר לשקול עתירה מנהלית, בטענה שההגבלות שהמל”ג מציב אינן סבירות, מפלות ופוגעות בזכות לחופש המידע.
לסיכום יש בסיס משפטי סביר לדרוש מהמל”ג להתאים את הנהלים לעידן הדיגיטלי. ההליך המומלץ הוא להתחיל בפנייה רשמית בדרישה לתיקון הנוהל, ואם תתקבל תשובה שלילית—לשקול עתירה מנהלית.
אפשרויות ניהול
גליצדק
28.03.2500:01
2. יש לך שם כתובת דוא''ל... זו כתובת... ובנוסף לינק להגשה רשמית דרך מערכת חופש מידע...ומה יותר פשוט מהעברה בנקאית, וברור שאישור שמתקבל בהעברהבתגובה להודעה מספר 0
ערכתי לאחרונה בתאריך 28.03.25 בשעה 00:14 בברכה, גליצדק
לא חייבים ללכת לבנק. אתה עושה העברה באפליקציה או במחשב, מקבל אישור.
ולרשות ממשלתית אפשר לשלם באשראי. אני לא יודע מה המעמד של המועצה להשכלה גבוהה.