לראשונה, הרוב המוחלט של הציבור הבוגר בארצות הברית מעדיף לצרוך חדשות דרך רשתות חברתיות ופלטפורמות וידאו – כך עולה מדו”ח החדשות הדיגיטליות לשנת 2025 של מכון רויטרס, שפורסם אתמול (ב’) ונותח על ידי NiemanLab.
לפי הנתונים, 54% מהאמריקאים מקבלים כיום את עיקר המידע החדשותי שלהם מהרשתות החברתיות – יותר מהטלוויזיה (50%) ומהאתרים והאפליקציות של כלי התקשורת המסורתיים (48%). מדובר בציון דרך משמעותי שממחיש את שינויי ההרגלים בתקשורת ובצריכת מידע.
מעבר למספרים, הדו”ח מדגיש כי המעבר למדיה חברתית מתרחש בעיקר בקרב קהלים שהתקשורת הקלאסית מתקשה למשוך: צעירים, גברים, בעלי נטייה פוליטית ימנית, ואנשים בעלי אמון נמוך בתקשורת הממסדית.
למרות שהמגמה בולטת במיוחד בארה”ב, סימנים דומים – אם כי מתונים יותר – ניכרים גם במדינות אחרות בעלות קיטוב פוליטי, דוגמת בריטניה וצרפת.
הצופים החדשים – צופים בווידאו
עוד מגמה מובהקת שהדו”ח מצביע עליה: לא רק שצריכת החדשות עוברת לרשתות – היא גם הופכת ליותר ויזואלית. שיעור האמריקאים שצופים בחדשות בווידאו אונליין קפץ מ-55% ב-2021 ל-72% בשנת 2025. את הזינוק הזה מובילים צעירים בגילי 18–24, שמעדיפים תוכן וידאו ואודיו על פני טקסט כתוב.
טיקטוק, למשל, הפכה לפלטפורמת חדשות מרכזית במדינות רבות – בתאילנד, למשל, 49% מהמשתמשים מקבלים ממנה חדשות. עם זאת, המו”לים הוותיקים מתקשים להסתגל לפלטפורמות הווידאו הקצביות והמותאמות לאישיות – ולעשות זאת מבלי לפגוע באתרי הבית שלהם.
המלך החדש: הסמארטפון
גם השנה, הטלפון החכם ממשיך לשלוט כערוץ הראשי לצריכת חדשות בארה”ב. בקרב בני פחות מ-35, 57% ציינו שזהו המכשיר הראשון שבו הם מתעדכנים כל בוקר.
ומה עם פודקאסטים? לפי הדו”ח, פודקאסטים חדשותיים בארה”ב הפכו לנפוצים כמו עיתונים מודפסים או שידורי רדיו חיים – אם כי רבים מהם מתמקדים בפרשנות אישית ולא בדיווח חדשותי ישיר.
דו”ח מכון רויטרס מבוסס על נתונים מ-48 מדינות, וכולל בין היתר ניתוח של תפקידי משפיענים, בינה מלאכותית בחדשות, והרגלי צפייה משתנים. אבל המסקנה המרכזית מהזירה האמריקאית ברורה: הווידאו והרשתות החברתיות הפכו לערוץ המרכזי דרכו הציבור צורך חדשות בימינו.