החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום סקופים וחדשות אשכול 910845

Barbaaba 05.08.2520:49

באוקראינה פיתחו שיטה חדשה ויעילה ליירוט שאהדים במקום מקלעים כבדים. רחפני יירוט מהירים מסוג FPV שמתפוצצים על המטרה. כתבה -

הטקטיקות של שני הצדדים מתפתחות ומשתנות כל הזמן בכל התחומים.

הרוסים עברו מטיסות בגובה נמוך (להימנע מטילי כתף נ"מ) לטיסות בגבוה רב מאוד - 2 עד 4 ק"מ, מה שמאפשר להם להימנע מפגיעה ע"י מה שמכונה באוקראינה "קבוצות אש ניידות" שזה טנדרים עם מקלע כבד מאחורה.

רחפני FPV מתאבדים משמשים כבר זמן רב כנשק העיקרי בחזית הקרקעית, והם משמים להשמדה של כל מטרה שהיא. החל מטנקים כבדים ועד לחי"ר פשוט.

ליירוט בשחקים משתמשים ברחפנים מהירים מאוד שמשיגים את השאהד האיטי יחסית ומתפוצצים עליו.
בתקופה האחרונה מעל 90% מהיירוטים היו של רחפנים מתאבדים כאלו.

יש גם דגמים חדשים שמצויידים במעין 'שוט גאן' שיורה על הפרופלור של השאהד ומפיל אותו ללא השמדה של הרחפן המיירט, מה שמאפשר לרחפן אחד ליירט כמה וכמה שאהדים.

אני מצרף כתבה מאתר חדשות אוקראיני מתורגמת בגוגל טרנסלייט -

https://www.unian.ua/weapons/shahed...




אוקראינה רוצה לסגור את שמי ה"שאהדים" הרוסיים הפולשניים אחת ולתמיד בעזרת רחפנים יירוט. בעתיד, כלי נשק כאלה עשויים להפוך לאוניברסליים - וזו תהיה מהפכה נוספת בעולם המערכות הבלתי מאוישות.

ביולי, סגן ראש הממשלה ושר הטרנספורמציה הדיגיטלית, מיכאילו פדורוב, הצהיר כי אוקראינה מוכנה להתקשר בחוזים עם כל רחפני היירוט שמפעלים אוקראינים יוכלו לייצר עד סוף השנה.

"המדינה מוכנה להתקשר בחוזים עם כל מה שחברות יכולות לייצר עד סוף השנה", כתב המדינאי בעמוד שלו, והוסיף כי לאחרונה שלושה רחפנים אוקראינים קיבלו חוזים מהמדינה.

בסך הכל, עד סוף יולי, המדינה סיכמה על 4 חוזים כאלה בשווי 3 מיליארד גריבנה.

בתורו, שר ההגנה החדש של אוקראינה, דניס שמיחל, הצהיר כי לאחרונה התקיים משא ומתן עם בנקים גדולים ממלכתיים בנוגע להלוואות ליצרני רחפנים במסגרת ערבויות מדינה.

כל זה מדגים בבירור את הצורך הדחוף של המדינה להגדיל את הייצור של טכנולוגיה ספציפית זו. אך האם רחפני יירוט מקומיים באמת יכולים להיות הישועה מפני הטרור הרוסי?

מלחמה בשמיים: "שהידים" רוסים וקצת כלכלה
אחת הבעיות הגדולות ביותר של אוקראינה היא ה"שהדים" הרוסיים - רחפני קמיקזה ארוכי טווח שנוצרו על בסיס מכשיר מסוג שהד איראני.

העלות המשוערת של "שהד" אחד היא כ-200,000 דולר. לכן, גם אם ניתן להפיל מחצית מהכלי הטיס הבלתי מאוישים המשוגרים, מדובר בנשק יעיל שיכול לפגוע באובייקטים בעלי ערך וחשיבות אסטרטגית גדולים בהרבה.



העלות הנמוכה יחסית מאפשרת לרוסים לבנות "שהידים" בכמויות עצומות.

מוקדם יותר, מנהלת המודיעין הראשית של משרד ההגנה הצהיר כי הרוסים מייצרים למעלה מ-5,000 רחפנים ארוכי טווח בחודש, מחציתם "שהדים" אמיתיים, והמחצית השנייה חיקויים.

על פי המכון האמריקאי לחקר המלחמה, בסתיו, רוסיה תוכל להשתמש בעד 2,000 רחפנים בו זמנית כדי לתקוף את אוקראינה (אם כי לא בכל לילה).

המספרים כבר נראים יותר ממאיימים, שכן מספר טילי השאהד המשוגרים בו זמנית יכול להיות כ-500 יחידות, ובסך הכל, נכון ליוני, רוסיה השתמשה ביותר מ-28,000 טילי שאהד.

במבט ראשון, השאהד הוא "מטרה אידיאלית" למערכות טילים נגד מטוסים, שכן האחרונות יכולות להשמיד מגוון רחב של מטרות - החל ממל"טים לסיור ועד מטוסי קרב.

"שהדי" הוא מטרה אידיאלית למערכות הגנה אווירית, אבל יש אבל / צילום ויקיפדיה:



יחד עם זאת, לטילי נ"מ יש חיסרון גדול. זה המחיר שלהם.

לפיכך, עלות טיל אחד עבור מערכת טילי הנ"מ פטריוט היא כ-3-4 מיליון דולר. טיל ה-IRIS-T זול יותר, אך זה לא מציל את המצב - גרסת אוויר-אוויר רגילה (לגרסת הקרקע-אוויר אין הבדלים משמעותיים במיוחד) תעלה כ-900 אלף יורו.



כלומר, ללא קשר ליעילותם, טילי נ"מ הם "זהובים".

יתר על כן, לא כל טיל פוגע במטרה שלו. לדוגמה, כדי להפיל שישה טילים בליסטיים רוסיים, נדרשים כעשרה טילי פטריוט, שעולים בסך הכל 30 מיליון דולר.

כדי להתמודד עם כלי טיס בלתי מאוישים רוסיים, יש צורך בנשק זול יותר ומיוצר בייצור המוני יותר.

בעבר, קבוצות אש ניידות המצוידות במקלעים ובמערכות טילים ניידות נגד מטוסים הפגינו יעילות גבוהה כנגד ה"שהידים". אך מאוחר יותר הן איבדו את יעילותן.

העובדה היא שהרוסים החלו לשגר רחפנים בגובה של 2-4 קילומטרים, שם התקשתה לכוחות קרקע להפיל אותם, מכיוון שלמשל, גובה המטרה המרבי במקרה של MANPADS מדגם סטינגר הוא כ-3,800 מטרים.

לדברי סרגיי "פלאש" בסקרסטנוב, מומחה ללוחמה אלקטרונית ומערכות תקשורת, כיום יעילותן של קבוצות אש ניידות אינה עולה על 20%. אלכסנדר סירסקי אמר פעם שהיעילות היא 40%. עם זאת, בכל מקרה, זה לא מספיק.

לבסוף, מערכות לוחמה אלקטרונית יכולות להגן מפני השאהד, אך הבעיה היא שגרסאות חדשות של כטב"מים רוסיים עשויות להיות לא רגישות להפרעות כאלה. בנוסף, כטב"ם מבולבל עדיין מהווה סכנה, שכן ראש הנפץ שלו שוקל לפחות 50 קילוגרמים.



כלי נשק לא סטנדרטיים ללוחמה לא סטנדרטית
וכאן נכנסים לתמונה רחפני יירוט.

בואו ננסה להבין מה הם באמת ומדוע כל כך הרבה תשומת לב הוקדשה לכלי הנשק האלה לאחרונה.

בקצרה, אנחנו מדברים על כלי טיס בלתי מאויש שאמור להשמיד מטרות אוויריות - כלומר, לשמש כמעין הגנה אווירית חלופית.

ההערכה היא שמפתחים מקומיים הציגו לראשונה פרויקט לרחפן יירוט בשם פאולר בסתיו 2022. למכשיר היו מאפיינים צנועים והוא יכול היה ליירט מטרה בגובה של עד 1,000 מטרים ובטווח של עד 1,500 מטרים.

הוא היה יעיל יותר ביירוט מטוסי Mavic מסחריים מאשר רחפנים של סיור. יתר על כן, מכשיר כזה לא היה יעיל נגד השאהד.

עם זאת, יירוטי נשק התפתחו במהירות כאשר אוקראינה הבינה שהם יכולים לפתור מגוון שלם של משימות ולפגוע במגוון רחב של מטרות.



"רחפני היירוט שאנחנו כבר מייצרים מכוונים ליירוט "שהדים" עם מנועי מדחף, שמגיעים למהירות של 180 קמ"ש, בעוד שלרחפני היירוט יש מהירות של פחות מ-300", אמר ל-UNIAN סרחיי זגורץ, מנהל חברת המידע והייעוץ Defense Express.

"שהד" עם מנוע מדחף איטי בהרבה מרחפן יירוט / צילום: ua.depositphotos.com


באופן כללי, ניתן לחלק את פיתוחם של רחפני קמיקזה אוקראינים לשלושה שלבים:

יצירת "שדה קרב" קמיקזה;
יצירת יירוטים ארוכי טווח (עד 60 ק"מ);
יצירת "רוצחי שהיד" (עם טווח של מאות קילומטרים).
אוקראינה כבר יישמה דה פקטו את שני השלבים הראשונים, בעוד שיישום השלישי החל באביב 2025 ונמשך עד היום.



איך בדיוק נראים רחפני יירוט?

קשה לזהות מאפיינים ספציפיים של מכשירים כאלה, משום שמבחוץ הם כמעט בלתי ניתנים להבחנה ממל"טים קונבנציונליים. ההבדל העיקרי הוא התוכנה, המאפשרת להם לפגוע ביעילות רבה יותר במטרות באוויר.

ישנם מספר סוגים של יירוטי תנועה:

רחפני קמיקזה הם רחפני FPV זולים שפוגעים במטרות;
רחפנים מסוג " פיזי " – הם לוכדים רחפנים של האויב בעזרת רשת או יורים בהם בעזרת מכשירים אחרים;
רחפנים משבשים – פועלים כתחנות לוחמה אלקטרונית המשבשות את אותות הבקרה והניווט של האויב.
יירוטי מטוסים הם בדרך כלל רחפני FPV, מכיוון שהם זולים וקלים יותר לשימוש.

בעבר, יצרנית הרחפנים Sky Defenders בדקה יירוט שעליו רכוב רובה ציד. כיוון זה מבטיח, אך דורש מאמץ רב יותר: הן מצד המפתחים והן מצד מפעילי הרחפנים.


יירוטים יכולים להיות בעלי עיצובים אווירודינמיים שונים. הם יכולים להיות רחפנים (כלומר, בעלי ארבעה רוטורים) או מטוסים (כלומר, משהו כמו כלי טיס קטנים בלתי מאוישים).

לכל סוג יש את היתרונות שלו.

יירוטי רב-מסוקטר פשוטים יותר מיירוטי מסוג מטוס ובעלי יכולת תמרון טובה יותר.

במקביל, יירוטי "מטוסים" מתגאים בטווח ארוך יותר המגיע לעשרות קילומטרים. בנוסף, הם מהירים יותר.

אבל היתרון העיקרי של רחפני יירוט הוא מחירם.

על פי אשכול פיתוח הטכנולוגיה הצבאית Brave1, מחירו של מטוס היירוט VB140 Flamingo הוא 48,000 גריבנה (UAH), בעוד שהצ'איקה עולה 39,900 גריבנה (UAH).

היקר ביותר ברשימה היה ה-Bullet jet, במחיר של 1,130,000 UAH, בעוד שהזול ביותר היה ה-YAN 1502 עם תג מחיר של 30,000 UAH.



בין המל"טים, טווח המחירים גדול בהרבה - הם מתחילים מ-12,800 Hryvnias (DroneHunter Varta) ל-2,257,000 Hryvnias ("SKOPA-POVITRYA 2.8").

יירוט Baynet-AA שנועד להשמיד את השאהד עולה 98,500 גריבנה. לפיכך, הוא יעלה לפחות כמה עשרות פעמים פחות מהשאהד.

זמן הטיסה של הרחפן הוא 20 דקות. עם מהירות מרבית של 250 קמ"ש, ה"ביונט" יכול בקלות להשיג מטרה אווירית אם היא בקרבת מקום.

אחד המיירטים המקומיים האחרונים הוא ה-ODIN Win_Hit של צוות המילטק האוקראיני בפרויקט ODIN. הוא עבר לאחרונה ניסויים מוצלחים וכבר משמש להשמדת כטב"מים של האויב באוויר.

תכונות ODIN Win_Hit:

מהירות שיוט – 200-220 קמ"ש;
מהירות התקפה – 280-300 קמ"ש;
משך משימת הטיסה הכולל הוא 7-10 דקות.
ניתן להשתמש ברחפן גם ביום וגם בלילה. טווח הגובה להשמדה יעילה הוא בין 100 ל-5,000 מטרים.



ניתן לשגר את ODIN Win_Hit באמצעות מערכת שיגור ניידת רב פעמית קרקעית או פלטפורמת שיגור ידנית רב פעמית. ניתן לשגר אותה גם מהאוויר באמצעות פלטפורמת נושאת מטחים מיוחדת.

רחפני יירוט: עד כמה הם יעילים?
לא משנה כמה יפים המספרים נראים, הם אומרים מעט מאוד בלי להבין את היעילות האמיתית של נשק מסוים.

נכון לעכשיו, מומחים מסכימים על דבר אחד - יעילותם של יירוטי נשק גבוהה למדי.

על פי חוקרי OSINT, נכון לנובמבר בשנה שעברה, נרשמו 870 פגיעות ייחודיות של רחפני FPV אוקראינים, מתוכן 850 היו סיור ועוד 20 היו רחפני תקיפה.

ומה לגבי ה"שהידים"? מומחים בטוחים שהמיירטים הוכיחו את עצמם כיעילים למדי גם נגד רחפנים ארוכי טווח.

"כיום, יש לנו מספר משמעותי של עובדות מוכחות כאשר רחפני יירוט בשווי חמשת אלפים דולר הפילו את ה"שאהד" בשווי של עד 200 אלף דולר", אומר סרחיי זגורץ ל-UNIAN.

עם זאת, לאחרונה צצה בעיה חדשה מהותית, דהיינו מטוסי השאהד, שיכולים להגיע למהירויות של עד 500 קמ"ש. מוסקבה כבר החלה להשתמש בהם נגד אוקראינה.

שאהדים עם מנוע סילון משנים את המצב. תמונות-




"זהו אתגר חדש משמעותית ועד כה איננו יכולים להבין בבירור האם ניתן ליירט מטוסי שאהד באמצעות רחפנים", אומר מנהל חברת המידע והייעוץ Defense Express.

ברור שבמקביל ליצירת רחפנים יירוט, אוקראינה תצטרך ליצור נשק חדש נגד מטוסים.


לדברי סרחיי זגורץ, אלה יכולים להיות דגמים זולים של נשק טילים. אלה יכולים להיות טילים מונחי לייזר או טילים מונחי אוויר-אוויר לטווח קצר עם מערכת ביות אינפרא אדום כמו ה-R-73.

אוקראינה התקינה בעבר טילי מטוסים מסוג זה על סירות בלתי מאוישות. חלופה יכולה להיות ה-AIM-9 האמריקאי, שיש לו גם מערכת ביות אינפרא אדום (אגב, גם הם הותקנו על סירות בלתי מאוישות).

מומחים צבאיים אחרים מסכימים כי אוקראינה תוכל למצוא נשק יעיל נגד משגרי הרקטות של השאהד.

"בהבנת פעולות האויב להגברת מהירות השאהד, אנו כבר שוקלים את האפשרות ליצור את רחפני היירוט שלנו במהירויות סילון, אך אז נתקין מנוע סילון במקום מנוע חשמלי", אומר ל-UNIAN אנטולי חרפצ'ינסקי, מומחה תעופה וסגן מנהל יצרנית ציוד הלוחמה האלקטרונית.

לדברי המומחה, מהירות נדרשת על ידי היירט בעיקר כאשר אין קואורדינטות ברורות של המטרה. אך יש דרך חלופית לפתור את בעיית ה"שהדים" הריאקטיביים.


"אם תהיה לנו קואורדינטת מטרה איכותית שעוקבת כל הזמן אחריה על ידי אמצעי גילוי - כאן אפשר לדבר על מכ"ם אקטיבי ופסיבי כאחד - אז נוכל לבנות את מסלול הרכב שצריך ליירט ולהבין את הנקודה שבה צריך להפיל אותו. אז מהירויות כבר לא ישפיעו הרבה", מוסיף המומחה.

ראוי גם לומר שמטוס השאהד עצמו, בלשון המעטה, רחוק מלהיות אידיאלי.

בהשוואה לשאהד הקלאסי, הוא יקר יותר ובעל טווח ויכולת תמרון גרועים יותר. בשנה שעברה, פורטל Defense Express דיווח כי רוסיה רוצה למכור מטוסי שאהד במחיר של 1.4 מיליון דולר ליחידה - מחירו של טיל שיוט מודרני.

במילים פשוטות, הרוסים לא יוכלו לייצר את המטוסים הללו באותן כמויות כמו את השאהדים הרגילים. לכן, האיום מצד השאהדים המונעים על ידי מדחפים יישאר על סדר היום.

טרור השהידי - למה לצפות מהאוקראינים
לפיכך, אוקראינה קיבלה אמצעי יעיל למדי להתמודד עם פלישת ה"שהדה" של הרוסים.



כיום, רחפנים יירוט יכולים לשמש כחלופה אמיתית לארטילריה נגד מטוסים, מערכות הגנה אווירית, מטוסי קרב, כמו גם לקבוצות אש ניידות.

יחד עם זאת, הם לא יוכלו להחליף אותם במלואם. אחרי הכל, ה"שהידים" מתפתחים - מופיעים כטב"מים בגובה רב יותר, מהירים יותר ו"הישרדותיים" יותר.

במילים אחרות, לא ניתן לפתור את בעיית רחפני הקמיקזה ארוכי הטווח באמצעות סוג אחד בלבד של נשק. זוהי משימה מורכבת הדורשת גישה מערכתית.

עד כמה ניתן יהיה ליישם זאת זו שאלה אחרת. ברור שזה דורש כסף, מאמץ וזמן. כמו גם סיוע שיטתי מהמערב, שאיתו הדברים לא הולכים טוב במיוחד לאחרונה.

ניתן להניח שנראה עוד הרבה יותר רחפני יירוט בעתיד.

יתר על כן, חלקם יהפכו לרב-תכליתיים לחלוטין - כלומר, הם יוכלו לפגוע הן במטרות אוויריות והן במטרות קרקעיות, כמו גם במטרות ים קטנות, באותה יעילות.

צעדים לקראת כך כבר ננקטים, ולכן מהפכה חדשה בעולם המערכות הבלתי מאוישות עשויה לחכות לנו בהמשך.




yortem 05.08.2520:59
1. אני עדיין בשוק שאנחנו 3 שנים מאז תחילת המלחמה באוקראינה וישראל לא מתקדמת בתגובה להודעה מספר 0
בתחום הרחפנים מהסוג הזה.
עושים_תשובה 05.08.2521:12
4. יש לנו את אוקראינה לאזור פיתוח בתגובה להודעה מספר 1
itsJustAnick 05.08.2522:40
9. מזמן התפלאתי מדוע לא מאמנים חיילים בגיימינג. מרוצי fpv על מנת ליירט מזלטים. בתגובה להודעה מספר 4
לגמן 05.08.2521:00
2. אני רואה שכותבים על זה לאחרונה בתגובה להודעה מספר 0
גם ראיתי איפשהו תצלום של אחד המאבטחים של פוטין עם רחפן יירוט איתו...
עם עולם 05.08.2521:11
3. אני מדמיין להק של רחפנים בתגובה להודעה מספר 0
שמלווה חיילים מכל הכיוונים

או שמחליף אותם לגמרי בפשיטות על אזורים שלמים.

Barbaaba 05.08.2521:16
5. באוקראינה זה כבר קורה - יש גם כלים קרקעיים שפועלים בשיתוף עם רחפני תקיפה. היה כבר כיבוש מתחם מבוצר ללא יד אדם. בתגובה להודעה מספר 3
רק באמצעות כלים נשלטים מרחוק.

רובוטים זחליים קטנים שנכנסים לתעלות ומתפוצצים, רובוטים אחרים עם מקלע נשלט מרחוק, וכמובן רחפני הטלה ורחפנים מתאבדים.

היה בזמנו סרטון של זה.

עתיד מתוק 05.08.2521:38
8. קח טיפים: בתגובה להודעה מספר 5
1) סרטון מלפני 8 שנים, של טיסן סילוני שמגיע למהירות של 720 קמ"ש

https://www.youtube.com/watch?v=DPG...


2) סרטון מ-2024 על טיסנים סילוניים, שנבנו על-ידי אזרחים, כחיקוי למטוסי קרב אמיתיים. החשיבות היא שהסרטון נותן מושג מסויים על העלויות:

https://www.youtube.com/watch?v=Ihe...


בשורה התחתונה, זה לא אמור להיות מסובך לאוקראינה לבנות ב-15 עד 20 אלף דולר, טיסן סילוני מיירט שמגיע למהירות של 600 קמ"ש (אחרי שמעמיסים עליו חומר-נפץ), ולטווח של עד 5 ק"מ.
Barbaaba 06.08.2500:03
11. בעיני פתרון של מטוס סילון לא מאויש יכול להיות אידאלי. אם מציידים אותו במקלעים ו\או מערכות AI ומכ''ם, הוא יכול להיות המיירט האולטימטיבי. בתגובה להודעה מספר 8
הלמדן 05.08.2521:26
6. מילה אחת אין על FPV מבוססים Fiberoptic בתגובה להודעה מספר 0
Barbaaba 05.08.2521:35
7. הכתבה עוסקת ברחפני יירוט של שאהדים, ואלו לא צריכים להתמודד עם הפרעות אלקטרוניות. רחפני סיב אופטי משמשים לתקיפות קרקעיות, לא ליירוטים בשמים. בתגובה להודעה מספר 6
אם כי השיטה ליירוט כטב"מים באמצעות רחפני FPV מתאבדים איננה חדשה.
משתמשים בה ליירוט של כטב"מי תצפית מסוג Orlan10 ואחרים וגם ליירוט תחמושת משוטטת מסוג לאנצט וכ'ו.

הרוסים כבר מזמן למדו את הטריק והתחילו לצייד כטב"מי תצפית במשבש אותות אלקטרוני שלא מאפשר למפעיל קשר עם הרחפן כשהוא מתקרב יותר מדי לכטב"ם.

הפתרון לזה הוא בינה מלאכותית שמנחה את הרחפן בשלב הסופי ומפוצצת אותו על המטרה גם ללא אות מהמפעיל.
הכוח החלש 05.08.2523:16
10. מדהים. חובה ללמוד מהאוקראינים בתגובה להודעה מספר 0
הגיע הזמן לחמש אותם ולקנות מהם טכנולוגית עבור צה״ל. 2000 רחפנים תוקפים נגדנו זה יהיה קטלני
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג