*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*
מכתב חיזוק מהרבי מליובאוויטש ובו הסבר על כך שאיננו מבינים את דרכי השם:
...הנני מאשר את קבלת מכתבו... בו שואל אודות הסיבות למאורעות [כלליים שאינם מובנים] בשנים האחרונות.
ובכלל, יש לנו הוראה כללית בתורתנו הנקראת 'תורת חיים', שהכוונה בזה כפירוש הפשוט, תורת חיים - תורה הנותנת הוראות בחיי היום-יום ובפרט, באירועים כלליים.
[וההוראה הכללית בתורה היא:] "תמים תהיה עם ה׳ אלקיך"!
כלומר, שסומכים על השם יתברך, שודאי ישנו הסבר ראוי לכל מה המתרחש בעולם ובפרט, בנוגע לישראל עם קרובו, שהשם יתברך קורא להם בתורתו פעמים רבות "בנים אתם לה' אלקיכם".
לאמיתו של דבר, הכתוב לעיל מובן, שאיך יכול אדם שמדוד בשכלו ומוגבל (כלומר, לא ממוצה במלואו) בידיעת האירועים במלואם (כלומר, לא כל הפרטים ידועים לו ובודאי, לא את התוצאות בעתיד המיידי בשנים האחרונות), היאך, אם כן, הוא יכול להשיג ולהבין את השכל, כביכול, של הקדוש ברוך הוא?!
וכפי שידוע המשל לזה:
כשם שילד קטן [לא יצליח] להשיג ולהבין הנהגת ומעשי זקן חכם בעל מדות גדולות, שהפער ביניהם הוא יחסי והראיה שהרי, החכם הגדול היה [בעבר] באותו גיל ועם אותה הבנה כמו הילד ולילד, יש הרי את האפשרות והתקווה שעם הזמן, גם הוא יהיה חכם גדול וייתכן עוד יותר ממנו.
[ובנמשל] בנוגע לאדם והבורא יתברך, הרי אין דמיון [וערך ביניהם ולא פלא שהאדם אינו מבין] ואדרבה, בחלק זה שכן מבינים ומשיגים, בזה ישנו החידוש והפלא.
שלכן, מודים להשם יתברך על כך שהוא נותן ומעניק דעת "חונן הדעת".
מקור: תרגום מאגרות קודש חכ"ד ע' קכא