*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*
אחת ה'הבטחות' של הגאולה הוא ה'יין המשומר *בענביו* מששת ימי בראשית', שאותו ישתו ב'סעודת הצדיקים' העתידית.
גם בשליחת המרגלים בפרשתנו, מציין הכתוב (יג, כו) שהם נשלחו על-ידי משה בימי "בִּכּוּרֵי *עֲנָבִים",* כשהענבים *הגשמיים* הם בשיא השלימות.
משה רבנו רצה לבטא בשליחת המרגלים שהגשמיות אינה סותרת לרוחניות אלא להיפך, היא מסייעת בעדה ולכן, הוא שלח אותם לבחון את *גשמיות* הארץ דווקא.
ומתי הם נשלחו? – בזמן 'ביכורי *ענבים'*:
העינב בולט בכך שקליפתו אינה מסתירה על הגרעין אלא להיפך, הם מסייעים אחד לשני ובצירוף שניהם, נוצר פרי בריא ושלם. וכך הגשמיות לאמיתו של דבר אינה מסתירה על הרוחניות אלא היא מסייעת בעדה ועד שעושים ממנה ענייני 'קדושה', כענבים שעושים מהם יין ל'קידוש'.
ולכן, הענבים הינם חלק מ'הבטחות הגאולה', כי הם מסמלים את השלמות העתידית, כשהעולם הגשמי יזדכך ויהווה 'כלי' מושלם לרוחניות וקדושה.
מקור: ע"פ תורת מנחם – התוועדויות תש"ן ח"ג ע' 342 ואילך