ידוע שבית המקדש בנוי ומשוכלל הוא למעלה. ולאידך נאמר שהמשיח יבנה מקדש במקומו. איך זה מסתדר? ההסבר: בית המקדש יירד מוכן משמים, אך על הדלתות נאמר "טובעו בארץ שעריה", והמשיח יקים את השערים ויקבע אותם במקומם.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי.
שליטא
15.07.2518:18
1. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
הלכה יומית : | הלכות בין המצרים – האם מותר לערוך שידוכין ונישואין בימים אלו ?
מובא בהלכה, כי ימים אלו של בין המצרים, נוהגים בהם קצת מנהגי אבלות, ולמנהג האשכנזים ועדות נוספות אין עורכים בהם חתונות . עם זאת, מי שהוזמן לחתונה בימים אלו (לפי מנהג העדות הנוהגות כדעת השו"ע להתחתן עד ראש-חודש אב) – מותר לו להשתתף בה, כיון שנגרר אחר שמחתם של החתן והכלה. למרות האמור, מותר לערוך שידוכים בימים אלו , וזאת שמא יקדימנו אחר, ומותר לערוך לשם כך סעודת 'ווארט' ללא מוזיקה . סעודה זו ניתן לערוך אף לאחר ראש-חודש אב, אך יש להגיש בה אז כיבוד קל בלבד.
[מקורות: שו"ע ורמ"א סי' תקנא ס"ב. מג"א שם סק"י. א"ר שם סק"ו. משנ"ב שם ס"ק טז, יט. שעה"צ שם סקכ"ו. פסקי תשובות סי' תצג אות י (לענין ימי ספירת העומר). מדריך בי"ד רבני חב"ד לבין המצרים תשפ"ה פ"ג סכ"ז ואילך ופ"ה ס"ק. וש"נ]
מה חדש ? הצומות שיהפכו לימי ששון ושמחה ומועדים טובים - מעלתם תהיה גדולה יותר מכל המועדים שבזמן הזה, שהרי המועדים שבזמן הזה יבטלו לעתיד לבוא כ"שרגא בטיהרא" - כנר לאור השמש לגבי מעלת הגילויים דימות המשיח, ועל אחת כמה וכמה לגבי מעלת הימים טובים שיתחדשו בימות המשיח. (ש"פ בלק תנש"א)
אפשרויות ניהול
שליטא
16.07.2515:32
2. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
מצוות בנין בית המקדש נוהגת רק ביום, ולא בלילה. כלומר, קשור לזמן מסויים. נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא, ועם זאת - נשים כן חייבות ליטול חלק בבנין בית המקדש. מדוע? כי עניינה של מצוות בנין בית המקדש, זה התוצאה: שיהיה בנוי. וענין זה הינו תמידי, צריך להיבנות בכל רגע!
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי.
אפשרויות ניהול
שליטא
17.07.2519:52
3. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
הלכה יומית : | הלכות בין המצרים – באיזה מקרים מותר להסתפר בימים אלו ?
בשל האבלות על חורבן בית-המקדש אין מסתפרים בימים אלו של בין-המצרים , גם לא בערב שבת לכבוד שבת . איסור התספורת חל הן על גברים והן על נשים . אכן, מותר לאשה להסתפר לצורך צניעות או מחשש חציצה וכיו"ב , ואפילו בתשעת-הימים . איסור תספורת הוא בעיקר בשער הראש ובמקומות ריכוז שיער, אבל מותר לנשים לתקן שער הריסים והגבות וכן לגלח שערות הידיים והרגליים וכיו"ב . המקילים בכל השנה לגזוז השפם המעכב את האכילה – יכולים לעשות כן גם בימים אלו . אין מניעה לסדר וכן לספר פאה בימים אלו, עד לראש-חודש אב .
[מקורות: שו"ע ורמ"א סי' תקנא ס"ד וסי"ג. מג"א שם סקי"ד. פמ"ג משב"ז סקי"ג. משנ"ב שם סקל"ב וסקע"ט. נטעי גבריאל, הל' בין המצרים, פי"ט סעיפים: ג, ה-ו, כא. פסקי תשובות סי' תקנא אותיות מג, נג-נד. מדריך בי"ד רבני חב"ד לבין המצרים תשפ"ה פ"ג ס"ו־יא. וש"נ]
*הלכות בית הבחירה*
לעתיד לבוא יהיה שטח בית המקדש גדול ככל ירושלים של היום. לפי שבירושלים הבנויה לעתיד לבוא, יהיה 'חוברה לה (למקדש) יחדיו', יצטרפו ויתחברו אל בית המקדש כל בתי הכנסת, המכונים מקדש מעט, מכל מקום בעולם מזמן הגלות.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
מה חדש ? נוסף ללימוד ההלכות ד"בין המצרים".. צריכה להיות הוספה מיוחדת גם בחלקי התורה שעוסקים בעניני הגאולה ובנין בית המקדש השלישי. לעורר הכוסף והתשוקה והגעגועים, ובמילא, הבקשה והדרישה כו', להגאולה העתידה, שעל ידי זה ממהרים ומזרזים את הגאולה בפועל ממש. (התועדויות תשמ"ח ח"ד עמ' 91)
אפשרויות ניהול
שליטא
18.07.2513:06
4. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
שבת שלום ומבורך.
אפשרויות ניהול
שליטא
21.07.2518:10
5. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
עשר קדושות הן, זו למעלה מזו: • ארץ ישראל • עיירות מוקפות חומה • ירושלים • הר הבית • חיל (חומה סביב העזרה) • עזרת הנשים • עזרת ישראל • עזרת הכהנים • בין האולם ולמזבח • ההיכל • קודש הקודשים •
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
22.07.2520:22
6. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
מצוות עשה לירא מן המקדש - "ומקדשי תיראו..." - ולא מן המקדש אתה ירא, אלא ממי שציווה לירא. כיצד? לא נכנסים אל מקום המקדש עם מקל, עם נעליים, עם בגדים לא נקיים או שאינם ראויים. נכנסים לדבר מצווה ולא עוברים דרך הר הבית רק לשם קיצור דרך...
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
23.07.2519:16
7. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
בתורה נאמרו שבעה כלים קבועים העומדים במשכן ובמקדש: • ארון הברית • שולחן לחם הפנים • מזבח הקטורת (הזהב) - המזבח הפנימי • המנורה • הכיור וכנו • מזבח העולה (הנחושת) - המזבח החיצון • הכבש •
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
24.07.2522:21
8. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
הרמב''ם מקדיש פרקים מסויימים בהלכות בית הבחירה עבור כלי המקדש. אולם, על ארון הקודש מסביר הרמב"ם בפרק אחר, העוסק במידות ומבנה בית המקדש. מדוע? כי "הארון אינו מן המידה", אינו כלי ככל הכלים אלא טמון ב'מחילות עקלקלות' שמתחת לקודש הקודשים, נחשב כחלק מן הבניה ומסמל את הנצחיות של בית המקדש גם בזמן החורבן.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
25.07.2512:35
9. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
ארון הברית היה בקודש הקודשים. בין הדברים שהיו בתוכו: שברי לוחות ראשונות, לוחות שניות, צנצנת המן, מטה אהרן עם שקדיו ופרחיו. מהעלייה למעלה, שהכניסה אליה היתה מחדר התאים, היתה משתלשלת קופסת עץ שבה היו יורדים האומנים לתקן מרצפות וכו', באופן שלא יראו את הנעשה שם. פעם בשנה אהרון הכהן היה נכנס לשם, ובגאולה יזכה לכך כל יהודי!
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
27.07.2520:15
10. ההלכות היומיתבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
מקומו של המזבח מכוון ביותר, ואין משנים אותו ממקומו לעולם. מקום המזבח שבנה דוד ושלמה - זהו המקום שבו בנה אברהם מזבח ועקד עליו את יצחק. המקום שבנה בו נח כשיצא מן התיבה. שם הקריבו קין והבל. בו הקריב אדם הראשון. ומשם נברא - 'אדם ממקום כפרתו נברא'. גם מידות המזבח מכוונות הרבה, וצורתו ידועה איש מאיש.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
29.07.2519:15
11. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
מזבח הקטורת, המנורה והשולחן היו בתוך הקודש, לפני קודש הקדשים. המנורה בדרום - לשמאל הנכנס, השולחן מימין, ועליו לחם הפנים. שניהם בצד קודש הקודשים מבחוץ. ומזבח הקטורת משוך מבין שניהם לחוץ. בבית המקדש הראשון הפריד קיר, בעובי של אמה, בין הקודש לבין קודש הקודשים. בבית המקדש השני היו שתי פרוכות שביניהן אמה, אחת לצד קודש הקודשים ואחת לצד הקודש.
"ועשית מנורת זהב טהור", מקשה אחת. אמנם המנורה צריכה להיות ממתכת, אך לאו דווקא מזהב. וכשהיא ממתכת פשוטה, אין בה את כל העיטורים. בתחילת ימי הבית השני יצרו אותה מבדיל, עד שנאסף כסף, ואז הכינו חדשה מזהב. קני המנורה הינם ישרים ולא מעוגלים. גביעי המנורה הפוכים - פיהם כלפי מטה, מדוע? כי עניין המנורה לא היה הארה מקומית של המקדש, אלא "עדות לכל באי עולם, שהשכינה שורה בישראל". כך גם הגביעים אין עניינם להיות כלי קיבול לעצמם, אלא להשפיע, 'משקה ומרוה'.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
30.07.2519:52
12. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
בקודש הקודשים היתה אבן, המכונה אבן השתיה. עליה היה מושתת ארון הקודש, ואצל הארון היו צנצנת המן ומטה אהרון. שלמה המלך ידע שעתיד הבית להיחרב, ולכן בנה מחילות עמוקות בהן נגנזו הארון, ועימו מטה אהרון, צנצנת המן, שמן המשחה והאורים ותומים. בניגוד לארון - אבן השתיה לא נגנזה. היא נמצאת במקום מסויים בעולם הזה הגשמי, קיימת תמיד ללא שינויים, מהווה את ההמשכיות של בתי המקדש, עד השלישי הנצחי.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית!*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי
אפשרויות ניהול
שליטא
01.08.2515:21
13. ההלכות היומיותבתגובה להודעה מספר 0
*הלכות בית הבחירה*
בתי המקדש הראשון והשני נחרבו על ידי ברזל. ולכן ברזל מושלל בבית המקדש, "לא תבנה אתהן ברזל, כי חרבך הינפת עליה ותחללה". בית המקדש העתידי שהוא נצחי ולא שייך בו חורבן - יכול וצריך להיבנות מברזל כדי להדגיש את השלימות שהברזל שהחריב - התהפך לטוב מוחלט, לבנין בית המקדש.
על גבי ארון הקודש, בקודש הקודשים, היו כרובים מזהב - דמויות של תינוק ותינוקת, מחובקים בכנפיהם. כשישראל עשו רצונו של מקום - 'ופניהם איש אל אחיו'. בזמן של עבירות היה הסתר פנים, ופני הכרובים היו הפוכים זה מזה.
*ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה... מעלה אני עליהם כאילו עוסקים בבניינו*
השנה, בעמדנו על סף הגאולה, צריך להיות לימוד הלכות בית הבחירה באופן שונה לגמרי: לא מצד רגש האבלות, וההשתדלות לתקן את החסרון דהחורבן, אלא מצד הכוסף וההשתוקקות להמעלה והשלימות דבית המקדש השלישי