*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*
מכתב חיזוק לאיש חינוך על הצורך למלא את התפקיד המדויק עבור האדם:
מאשר אני קבלת מכתבו... בו כותב שמתעתד לצאת בשליחות כמנהל ועד החינוך היהודי...
ועל פי זכרוני מפגישתנו, בודאי שאין צורך להדגיש עבורו איזה חינוך נקרא לאמתתו "חינוך יהודי". ועל פי מאמר חכמינו ז"ל, אשר כדרכם בקודש, מביעים רעיון שלם ומעמיק במלים ספורות, פירושו של "יהודי" שמודה בכל התורה כולה וכופר בעבודה-זרה.
ובפרט, על פי המבואר [בספרים] בכמה מקומות, ש"עבודה-זרה" פירושה גם כן עבודה שהיא זרה לו, אף על פי שבנוגע ל[אדם] אחר, אפשר שהיא עבודה מתאימה, אבל לפי תפקידו הוא ויכולתו וכו', זרה היא לו.
ויש לומר, שיש לזה גם שייכות עם פירוש הפשוט של עבודה זרה. שבשעה שמאמין בה' שהוא בורא כל העולם ומנהיגו, הרי ברור לו שכל פרט ופרט מדוייק, כיון שהכל בשלימות. מכאן, מוכרח להסיק שמאחר שניתנה לאחד שליחות מיוחדת, צריך ענין זה להיות כל מעינו ואם לא מנצל כדבעי כל האפשרויות, הרי זה, בדקות על כל פנים, עבודה זרה בשעת מעשה, כיון שיש לו תפקיד שניתן לו מ[ה' יתברך שהוא] בעל הבית של "בירה זו" [-העולם] והוא פונה לענין אחר באותה שעה.
כבקשתו, אזכירו על הציון למילוי משאלות לבבו לטובה ובפרט, להצלחה בתפקידו האחראי החדש.
מקור: מכתב מכ' סיון ה'תשל"ח, לקו"ש חל"ח ע' 174