*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*
המדרש (ב"ר מד, כא) אומר שבעת 'ברית בין הבתרים', נתן הקדוש-ברוך-הוא לאברהם אפשרות-בחירה עבור בניו, בין גיהינום ל'שעבוד מלכויות' גלות) ואברהם בחר באפשרות השנייה.
וצריך להבין: מדוע בחר אברהם 'איש החסד' בעונש הגלות ולא השתדל לפוטרם מכל עונש?
הרבי הריי"ץ מתרץ, שגלות מצרים לא ניתנה כעונש. ומטרתה הייתה שבני-ישראל יבררו ויוציאו את ניצוצות הקדושה ש'נפלו' במצרים.
ומכאן מוכח, שעיקר סיבת שליחתנו לגלות אינו לצורך עונש וכפרה על חטאים, כי אז היו צריכים לשלוח את *כולם* ל'בַרְבַּרְיָה' ו'סְמַטְרְיָה'... אלא שליחתנו לגלות היא לשם 'בירור הניצוצות', ולכן, די ביהודי אחד שמתייגע ובעזרת הבורא, הוא מצליח להשלים את כוונת הגלות ולהכין את המקום לביאת המשיח.