החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום סקופים וחדשות אשכול 910440

כח המלך 01.08.2513:49

לקראת 'שבת חֲזוֹן' פרשת 'דברים', ערב תשעה באב ייהפך לששון ולשמחה - תוכחה מאהבה, בשבת חזון חוזים בבית המקדש השלישי, הלכות תשעה באב במוצאי שבת

ערכתי לאחרונה בתאריך 01.08.25 בשעה 14:48 בברכה, כח המלך

בפרשת דברים מוכיח משה רבינו את עם ישראל ברמזים על פי המקומות בהם חטאו. הוא מתעכב במיוחד בעניין חטא המרגלים. הוא מזכיר להם את מינוי השופטים, את מסעותיהם במדבר ועוד.



https://youtu.be/Zk_Kj25qqsQ?featur...


נושאי פרשת דברים:

א. "וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים" – פְּתִיחָה לַסֵּפֶר, הַכּוֹלֶלֶת דִּבְרֵי תּוֹכֵחָה שֶׁל מֹשֶׁה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל סָמוּךְ לְמוֹתוֹ. בַּתּוֹכֵחָה זוֹ מוֹנֶה מֹשֶׁה מְקוֹמוֹת בָּהֶם הָיוּ מַכְעִיסִים בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשֵּׁם (א', א'-ה').



ב. מֹשֶׁה מַתְחִיל בִּנְסִיעָתָם שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵהַר סִינַי (שָׁם, ו'-ח').



ג. מִנּוּי שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים שֶׁעָזְרוּ בְּהַנְהָלַת עִנְיְנֵי הַמַּחֲנֶה (שָׁם, ט'-י"ח).



ד. חֲזָרָה עַל פָּרָשַׁת הַמְּרַגְּלִים וְתוֹצְאוֹתֶיהָ הַקָּשִׁים (שָׁם, י"ט-מ"ו).



ה. מַסְּעוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל יַד הַגְּבוּלוֹת שֶׁל בְּנִי אֱדֹם, בְּנֵי מוֹאָב וּבְנֵי עַמּוֹן – פְּרָטִים נוֹסָפִים עַל תּוֹשָׁבֵי הָאֲרָצוֹת הָאֵלֶּה (ב', א'-כ"ג).



ו. כִּבּוּשׁ אֶרֶץ סִיחוֹן וְעוֹג (שָׁם כ"ד – ג'-י"א).



ז. חֲלֻקַּת אֶרֶץ עֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה לִבְנֵי רְאוּבֵן, בְּנֵי גָּד וַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה (ג' י"ב-כ"ב).

---

שבת חֲזוֹן זה הכינוי המקובל לשבת האחרונה בבין המיצרים וסמוכה לתשעה באב - על שם ההפטרה שנוהגים לקרות בה, הנפתחת בפסוק "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים". שבת זו חלה תמיד בפרשת דברים.

מקובל בשם כמה מגדולי החסידות בדורות הראשונים, ששבת חזון היא שבת שמחה יותר משאר השבתות ונעלית מהן.

רבי הלל מפריטש מביא בשם רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, ש"שבת חזון" הוא גם מלשון 'מחזה', היות ובשבת זו מראים לכל יהודי את בית המקדש השלישי, על מנת לעודדו לשפר את מעשיו ולזכות לבנין הבית. והמשיל זאת לאב שתפר בגד לבנו אולם קרעו, לאחר שגם את הבגד השני קרע הבן, תפר המלך בגד שלישי והראה אותו לבנו לעיתים רחוקות כדי לגלות בו תשוקה ואהבה לבגד, וישפר מעשיו עד שיהיו אצלו כמו טבע ושוב לא יקרע את הבגד.


***

שרשור שכזה נפתח בימי שישי וערבי חג באישור המנהלים, מטרתו העיקרית היא להיכנס לשבת בנחיתה רכה ועם כמה נקודות בסיסיות מהפרשה והזמן בו נמצאים - כל אלו שיכולים להוסיף בעניין הקשור לכך, מוזמנים בשמחה לעשות זאת ולהוסיף לכולנו באחדות הנכונה לקראת שבת קודש שתחל לפני שקיעת החמה.

במצב הנוכחי נקדיש זאת להצלחת כל עם ישראל ובפרט להצלת והצלחת חיילינו היקרים והמסורים יחד עם כל כוחות הביטחון, תוך ניצחון ברור ומוחלט - לרפואת כל הפצועים, הצלת ושחרור כל החטופות והחטופים ולהבדיל - לעילוי נשמת ההרוגים.
שבת שלום, בשורות טובות בגלוי והצלחה רבה!
הבוטח אליך 01.08.2513:53
1. ראוי לציין שיש לנהוג בשבת זו כבכל שבת. ואין אבלות בשבת. בתגובה להודעה מספר 0
בטח שלא בשעת התפילה.
מזעזע ה״מנהג״ לשיר מנגינות של קינות בתפילה וטעמים של איכה בקריאת התורה.

יש אפילו סיפור מזעזע על אחד מגדולי ישראל ששמע איך הסטרא אחרא נהנה משירת קינות בשבת ר״ל.
שליטא 01.08.2515:11
5. נכון מאד, אבל למעשה החל מהשקיעה מחר חל איסור רחיצה, אכילה ושתיה וראו כאן את הדינים בהרחבה בתגובה להודעה מספר 1




שבת שלום ומבורך.
הבוטח אליך 01.08.2515:12
6. אין בעיה. לא סותר. בתגובה להודעה מספר 5
אפשר להפסיק לאכול בשל הספק של בין השמשות.
ולא להיות באבלות.
גם לא מורידים נעלים עד צאת שבת כדי לא להראות אבלות בפועל.
כח המלך 01.08.2516:18
7. נכון מאוד וכמובא לקראת סוף הדברים לעיל, אפילו יותר מכל שבת! רואים זאת גם בפסיקה ההלכתית שבקביעות כזאת אוכלים בצהרי שבת ''כסעודת שלמה בשעתו'' בתגובה להודעה מספר 1
בניגוד לשנים שערב תשעה באב הוא ביום חול ויושבים לבד, לא בכסא גבוה, אוכלים מאכל אחד פשוט וכו'.

בעיקרון שבת היא מעל גדרי הגלות ומהווה טעימה מהעולם הבא שבו רואים איך הכל טוב בגלוי, אז דווקא בשבתות אלו של ימי בין המצרים חווים את הניגוד יותר חזק כיתרון האור שרואים אותו חזק יותר דווקא מן החושך...

מה גם שאלו ימים נעלים וטובים מאוד בשרשם כמובא במדרש שהכוונה בבריאת העולם הייתה לעשות את ראש השנה בי"ז תמוז, את יום הכיפורים בתשעה באב ובין לבין חול המועד כבסוכות - אך החטאים גרמו לשינוי וירידה זמנית של ימים אלו לימים בעייתיים, עד שיחזרו ויעלו לימי ששון ושמחה נעלים ביותר בגילוי הגאולה האמיתית והשלימה בקרוב ותיכף ומי"ד ממ"ש!
הבוטח אליך 01.08.2517:27
9. לא רק בשבת בצהרים. בתגובה להודעה מספר 7
בסעודה שלישית.
כח המלך 01.08.2513:54
2. זמני כניסת השבת -לפני השקיעה היום (בערך בזמנים אלו עלול להכנס הצום בשבת אם ח''ו משיח צדקנו עוד לא יתגלה) ויציאת השבת -מחר אחרי צאת הכוכבים: בתגובה להודעה מספר 0




----

ניתן לבדוק את זמני השבת במקומות ספציפיים יותר בארץ ובעולם - בקישור הבא:

http://www.chabad.co.il/?template=c...
FuNatic 01.08.2514:02
3. תודה על הבאת הדברים בתגובה להודעה מספר 0
שבת שלום
Edmond Dantes 01.08.2514:28
4. שבת של גאולה לכל עם ישראל בתגובה להודעה מספר 0
שנזכה לקבל את משיח צדקנו !
כח המלך 01.08.2517:07
8. על ההבדל בין ספר דברים לארבעת חומשי התורה שלפניו והקשר בין זה לכניסת בני ישראל לארץ ישראל תוך התנתקות מהניסים שחוו במדבר: בתגובה להודעה מספר 0
ספר 'דברים', שאותו אנו מתחילים לקרוא בשבת זו שבת פרשת 'דברים', שונה מארבעת החומשים שקדמו לו. ספר זה נקרא 'משנה-תורה', משום שבעיקרו הוא מעין חזרה על האמור בספרים הקודמים (אם כי יש בו הרבה דברים חדשים, והוא גם מסביר ומפרט דברים שנאמרו בספרים האחרים). אולם השוני המעניין ביותר של ספר זה בא לידי ביטוי בדברי הגמרא: שאת הספר הזה אמר משה-רבנו "מפי עצמו".

מהו "מפי עצמו"? וכי ספר דברים לא נאמר מפי הגבורה? הלוא הרמב"ם פוסק, שאם אדם אומר אפילו על מילה אחת מהתורה - שמשה רבנו כתבה מעצמו, הריהו 'כופר'! ; על-אחת- כמה-וכמה ספר שלם בתורה! ברור אפוא, ש"מפי עצמו" לא בא לומר שספר זה כתבו משה משכלו וממחשבתו שלו..., אלא מה?

את ההסבר הראשוני לשאלה זו נותן ה'תוספות' (מגדולי פרשני התלמוד). הוא מפרש את המילים "מפי עצמו": "ברוח הקודש". כלומר: בל נחשוב שאת ספר 'דברים' אמר משה מליבו. כל מילה של הספר הזה נאמרה ב'רוח הקודש' ולכן כל מילה היא דבר ה' ממש.

אם-כן, מהו ההבדל בין ספר זה לספרים הקודמים; הלוא גם את דברי התורה הכתובים בספרים הקודמים (בראשית, שמות...) העביר הקב"ה לעם-ישראל באמצעות משה רבנו?

התשובה היא, שאת דברי התורה שבספרים הקודמים העביר משה לעם-ישראל כשליח בלבד, מבלי שאישיותו ושכלו ומחשבתו יעמדו באמצע; ואילו בספר 'דברים' התלבשה השכינה בשכלו ובמחשבתו של משה רבנו, כך שמבחינה מסויימת הדבר נראה כ"מפי עצמו" (ובשפתו), אך לאמיתו של דבר זה היה "ברוח הקודש",וכמאמר - "שכינה מדברת מתוך גרונו של משה".

בצורה זו של העברת דבר ה' יש יתרון. כאשר התורה מועברת אל העם דרך שכלו והשגתו של משה רבנו, היא מותאמת יותר לדרגתו ולצרכיו של העם. וזו אכן הסיבה שב'משנה-תורה' הוסברו ונתבארו דברים רבים שהיו סתומים בספרים הקודמים.

צורך זה בהעברת התורה דרך השגת שכלו של משה נבע מהעובדה, שבני-ישראל עמדו אז לקראת כניסתם לארץ. התחיל בעבורם שלב חדש בעבודת-ה'. לא עוד ניתוק מהעולם וקבלת כל הצרכים בדרכים ניסיות (כמו - המן, ענני הכבוד, בארה של מרים, עמוד האש וכיוצ"ב...). מעתה יש לחיות חיים טבעיים בתוך העולם, והמשימה היא - להחדיר קדושה בתוך החיים הגשמיים. משום כך היה צורך לקרב יותר את התורה אליהם, וזו משמעותו של ספר 'משנה-תורה', שוב פעם וברור יותר.

לאמיתו של דבר, ספר 'משנה-תורה' מהווה מפנה רב-חשיבות בצורת ההעברה הכללית של התורה. השלב הראשוני בהעברת התורה היה בשני הדיברות הראשונים, שאותם שמע כל העם מפי הגבורה. השלב הבא היה מסירת התורה באמצעות משה-רבנו, כאשר הוא משמש שליח-להעברה בלבד. ואילו ב'משנה-תורה' מתחיל שלב חדש - העברת התורה דרך שכלו והשגתו של בן-אדם, כאשר השכינה מתלבשת במחשבתו של משה-רבנו.

שלב זה נמשך גם בדורות הבאים, ההתייחסות המקודשת שלנו למשנה, לגמרא, למדרשים ולכל ספריהם של גדולי-ישראל האמיתיים, מושתתת על האמונה, שכל אלה נכתבו ברוח הקודש. אמנם בני-אדם הגו בדברים בשכלם-הם, התפלפלו, התווכחו, הסיקו מסקנות, אבל בסופו של דבר, זה דבר-ה', שהתלבש בשכלם ובדרך מחשבתם.
כח המלך 01.08.2518:26
10. מדור מורחב על פרשת השבוע ושבת חזון: בתגובה להודעה מספר 0
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג